Een bedrijf overnemen of verkopen is een complexe aangelegenheid die bovendien als tijdrovend bestempeld mag worden. Je loopt tegen verschillende zaken aan die niet bij jouw dagelijks werk horen. Welke verschillende aandachtspunten omtrent een bedrijfsovername belangrijk zijn, vertellen we je in dit artikel. Uit onderzoek blijkt dat het overnemen van een bedrijf vaak succesvoller verloopt dan het zelf starten van een onderneming. Een gezond bedrijf genereert immers al omzet en heeft al klanten, een reputatie en naamsbekendheid. Vaak is het om die redenen ook makkelijker om de financiering rond te krijgen voor een bedrijfsovername dan bij het opstarten van een nieuw bedrijf: Het reeds bestaande bedrijf heeft zich in het verleden al eens bewezen. Zaken als een klantensysteem en een netwerk bestaan al en kunnen om die reden overgenomen worden. Daarnaast voldoet een eventueel pand waarschijnlijk aan alle eisen en zijn de vergunningen al geregeld. Wel zo makkelijk!

1. Voer een financiële scan uit 

Heb je een onderneming op het oog die in aanmerking komt voor bedrijfsovername? Laat dan als eerste een financieel onderzoek uitvoeren. Het is onvoldoende enkel te varen op cijfers die je van de eigenaar ontvangt. Laat daarom liever je eigen accountant, of een andere professional, boekenonderzoek doen. Zo weet je, voorafgaand aan de bedrijfsovername, hoe de onderneming ervoor staat.

2. Zorg voor een relatief korte overdrachtsperiode 

Na een bedrijfsovername kan de verkoper nog enige tijd actief blijven binnen het bedrijf. Dat kan wenselijk zijn omdat de verkoper je van alles kan leren over de onderneming, zijn netwerk en de bedrijfsprocessen. Indien er personeelsleden in dienst zijn, kunnen zij geleidelijk aan kennis maken met jou als nieuwe kapitein. Daarentegen betekent een bedrijfsovername nu eenmaal dat er zaken zullen veranderen. Wellicht heb je er ook behoefte aan zaken zo snel mogelijk op jouw manier te regelen. Een overnameperiode van een halfjaar is gebruikelijk bij een bedrijfsovername.

3. Leg belangrijke zaken schriftelijk vast

Een bedrijfsovername is een zakelijke aangelegenheid. Waarschijnlijk is het contact met verkoper goed en dat is zeer prettig. Een bedrijfsovername heeft echter grote financiële consequenties. Zorg daarom dat alles goed op papier staat en schriftelijk wordt vastgelegd. Onderdeel van het schriftelijk dossier van een bedrijfsovername kan een planning zijn waarin staat wanneer het boekenonderzoek afgerond moet zijn, wanneer de laatste handtekeningen worden gezet en hoe de betalingstermijnen uitvallen.

4. Onderzoek de toekomst van het bedrijf

Een bedrijfsovername betekent een nieuwe kapitein op het schip. Ook dienstverlening, en de bijbehorende vraag en vorm, verandert in de loop der jaar. Producten die enkele jaren geleden als zoete broodjes over de toonbank gingen, kunnen nu achterhaald zijn. Natuurlijk geven de cijfers van de afgelopen jaren een goede indicatie, maar het is ook belangrijk om na te denken over de toekomst. Welk solide strategisch plan hangt onder de bedrijfsovername? Zijn er prognoses gemaakt voor de komende 5 of 10 jaar? Hoe ontwikkelt het klantenbestand zich en welke trends worden waargenomen?

5. Koop een merk 

Soms draait het succes van een onderneming op de goede reputatie van de eigenaar. De huidige klanten zijn warme contacten van de eigenaar en nemen producten of diensten af omdat zij vertrouwen hebben in dit specifieke individu. Dat kan een risico zijn bij een bedrijfsovername. Omdat de eigenaar vertrekt, zit de kans er in dat klanten met deze persoon meegaan. Het is daarom wenselijk bij een bedrijfsovername dat je een op zichzelf staand merk koopt. Zonder dat een specifiek persoon daar te nauw aan is verbonden. Op die manier volgen klanten het merk, jou dus, en niet de voormalige eigenaar na een bedrijfsovername. Hoe kom je hier achter? Vaak kan een onafhankelijke advocaat, of een andere professional, dit goed in kaart brengen. Succes!